در ابتدا قبل از معرفی سرویس هات اسپات به دلایل استفاده از ارائه وای فای رایگان به مشتریان می پردازیم
وای فای عمومی نوعی ارزش افزوده و رفاه است که امروزه به آن اهمیت زیادی داده می شود و اکثر مردم انتظار دارند که وقتی وارد یک مکان عمومی مانند رستوران یا فرودگاه می شوند بتوانند به راحتی و سهولت به اینترنت رایگان دسترسی داشته باشند. این روزها مردم دائما در حال حرکت هستند اما این به آن مفهوم نیست که زمان استفاده آنها از اینترنت کاسته شده تا جایی که به نقل از خبرگزاری ایسنا تعداد مشترکین اینترنت همراه تا پایان خرداد سال ۹۶ به بیش از ۴۱ میلیون نفر رسیده که این رقم نتیجه رشد ۱۰۴ درصدی ضریب نفوذ مشترکین تلفن همراه در چهار سال گذشته در کشور بوده است.
اگر یک روز درخیابان راه بروید و با دقت به مغازه ها نگاه کنید می بینید که هر مغازه ای پیشنهادی خاص برای مشتریان در نظر گرفته، بعنوان مثال یکی تخفیف به گروه خاصی از محصولات می دهد و دیگر شروع به تخفیف فصلی کرده است و صاحبان کسب و کار در یک محیط دشوار و سخت با یکدیگر رقابت می کنند چرا که مشتریان علاوه بر قیمت مناسب به دنبال ارزش افزوده های دیگر نیز هستند و در این شرایط کسب و کارهای هوشمندتر به فکر فرصتی برای ارائه سرویس یا خدمتی رایگان برای مشتریان خود هستند که در عصر دیجیتال کنونی چه چیز بهتر از وای فای رایگان می باشد!
حال سوال اینجاست که با توجه به آمار فوق، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار که همیشه سعی می کنید مشتریان بیشتری را جذب مجموعه خود نمایید، به گونه ای که این مشتریان تجربه خوبی را از مجموعه شما به یاد داشته باشند، جای اینترنت رایگان را در مجموعه خود خالی نمی بینید؟
امروزه مردم در بسیاری از اماکن عمومی همچون مجتمع های تجاری، کتابخانه ها، هتل ها و … از اینترنت رایگان استفاده می کنند و به آرامی فرهنگ ارائه وای فای رایگان درحال همه گیر شدن است لذا اکنون دیگر با قاطعیت می توان گفت که دسترسی آسان به اینترنت رایگان، خواسته مشتریان نیست بلکه انتظار آنها از هر مجموعه ای می باشد.
اینترنت رایگان پاخور کسب و کار شما را بیشتر می کند
برخی از مردم در هنگام راه رفتن در خیابان در گوشی خود به دنبال اینترنت رایگان هستند و اگر شما این سرویس را ارائه بدهید احتمال ایستادن آنها اطراف مغازه شما و احتمال خرید از شما در این مراجعه یا مراجعات بعدی افزایش می یابد ولی باید دقت کنید که اینترنت شما همیشه وصل بوده تا اتصال مردم به مشکل برنخورد چرا که ارائه یک سرویس بد یا بی کیفیت باعث ضد تبلیغ برای مجموعه شما می شود.
مشتریان زمان بیشتری را در مجموعه شما سپری می کنند
آیا می دانید که یکی از بزرگترین مزایای ارائه اینترنت رایگان این است که مشتریان زمان بیشتری را در محل کسب و کار شما سپری می کنند؟ با توجه به گزارشات اخیر سایت Business Trends، میزان ۶۲ درصد کسب کارهایی که اینترنت رایگان ارئه می دهند متوجه شده اند که مشتریان وقت بیشتری را مجموعه آتها صرف می کنند و همچنین حدود ۵۰ درصد مشتریان نیز پول بیشتری خرج می کنند. هدف هر کسب کاری از راه اندازی اینترنت رایگان متفاوت است، برخی آن را برای ارائه خدمات بهتر به مشتری، برخی برای جذب مشتریان بیشتر و برخی نیز برای اینکه مشتریان مدت زمان بیشتری را در آن مجموعه صرف کنند راه اندازی می نمایند. کسب و کارهایی که آن را برای ارئه خدمات بهتر به مشتریان راه اندازی کردند ۷۹ درصد و آنهایی که برای درآمد بیشتر راه اندازی کردند ۷۲ درصد موفقیت کسب کرده اند.
بهبود خدمت رسانی به مشتریان
با ارائه اینترنت رایگان (Free-WiFi) ارزش افزوده ای فراتر از خدمات و محصولات خود به در اختیار مشتریان خود قرار می دهید، که این ارزش کسب و کار شما را در نزد مشتریان تشدید می کند و اگر شما به هر طریقی بتوانید یک تاثیر مثبت و ماندگار برروی مشتریان خو بگذارید و رفاهی را که آنها به دنبال آن هستند در اختیار آنها قرار دهید، احتمال مرجعات مجدد آنها بیشتر شده و آنها شما را به سایر دوستان خود نیز معرفی می کنند.
جذب مشتریان جدید
وای فای رایگان باعث جذب مشتری های جدید برای کسب و کارهایی همچون کافه، رستوران و … می شود. بسیاری از مردم علاقمند هستند که تنهایی به اینگونه مجموعه ها مراجعه کنند و براساس یک نظرسنجی مشخص شده که ۵۳ درصد این مشتریان از وجود اینترنت رایگان خشنود بوده اند. چراکه وای فای رایگان باعث می شود بتوانند در آن زمان با برخی از دوستان خود ارتباط برقرار کرده و زیاد احساس تنهایی نکنند که این خود باعث می شود مشتری زمان بیشتری را نیز در مجموعه شما بگذراند.
کمک به متفاوت شدن کسب و کار شما نسبت به رقبا
کیفیت و قیمت دو روش سنتی بود که به هر کسب و کاری کمک می کرد که نسبت به رقبای خود متفاوت باشد، اما تکنولوژی صاحبان کسب و کار را مجبور می کند که نسبت به این معقوله تجدید نظر کنند و از آنجا که ما در عصر گوشی های هوشمند زندگی می کنیم، بنابراین ارائه اینترنت رایگان می تواند مزیتی قابل توجه نسبت به سایر رقبا باشد تا آنجا که برخی مشتریان کافه یا رستوران خود را براساس ارائه اینترنت رایگان انتخاب می کنند.
سهم بالای شبکههای اجتماعی در مصرف اینترنت
زیاد اتفاق میافتد که این افراد مختلف، زمانی که در کافه یا رستوران هستند، دوست دارند از غذایی که سفارش دادهاند عکس بگیرند و در شبکه اجتماعی خود قرار دهند. یا اینکه از جمع دوستانه یا خانوادگی خود در رستوران یا کافه لحظهای را ثبت و با سایر دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. مدیران رستورانها یا کافهها میتوانند با ارائه اینترنت رایگان در رستوران یا کافه، فضایی لذتبخش برای این افزاد ایجاد کنند که همین امر میتواند به افزایش رضایتمندی آنها از کافه یا رستوران آنها بیانجامد.
اشتراک آدرس رستوران یا کافه در شبکههای اجتماعی
بسیاری از مشتریان علاقهمند هستند مکانی که در آن قرار دارند را در فوراسکوئر (foursquare) قرار دهند، یا در سایر شبکههای مکانیاب درباره رستوران یا کافهای که به آن مراجعه کردهاند صحبت کنند. این امر به خصوص در اینستاگرام رایج است.
با ارائه اینترنت رایگان به مشتریان، امکان اشتراکگذاری نظرات مشتریان رستوران یا کافه در شبکههای اجتماعی فراهم میشود. این موضوع علاوه بر اینکه پاسخی به یکی از نیازهای مشتریان است، باعث میشود که مکان کافه یا رستوران در شبکههای اجتماعی بیشتر نمایش داده شده و همین امر باعث افزایش مشتریان که خود نوعی بازاریابی است شود.
نیاز به اینترنت مناسب
حتما در بین مشتریان کافه یا رستوران، دانشجو، مدیر، کارمند و … وجود دارد. بسیاری از این افراد جلسات درسی و یا کاری خود را در کافه یا رستوران شما برگزار میکنند. این افراد برای پیشبرد جلسه خود نیازمند اینترنت هستند و حتما به دنبال کافه یا رستورانی میگردند که به مشتریان خود اینترنت رایگان، البته با کیفیت مناسب ارائه میدهد. پس بسیار ضروری است برای اینکه این افراد را به کافه یا رستوران جذب شوند، اینترنت رایگان مناسب ارائه شود. این کار بازاریابی سرویس است. با این کار بازاریابی از طریق وای فای انجام میشود
افزایش مشتری از طریق شبکههای اجتماعی
اگر بازاریابی شبکههای اجتماعی برای مجموعه انتخاب کرشده است، میتوان با ارائه اینترنت مناسب به مشتریان، آنها را ترغیب کرد که از لحظات خود در رستوران یا کافه عکس بگیرند و با هشتگ مناسب آن را به اشتراک بگذارند. این امر باعث افزایش بازدید از اکانت و به تبع آن افزایش مشتریان میشود.
چگونه اینترنت مناسب ارائه دهیم
اگر مدیری به این نتیجه رسیده که باید اینترنت کافه یا رستوران خود را تامین کند، باید روشهای مدیریت وایفای برای جلوگیری از دزدی اینترنت و یا مدیریت کاربران آن را نیز بداند. در ادامه این مقاله روشهای مختلفی را برای مدیریت وایفای رستوران یا کافه ارائه میشود.
اما سوال اینجاست که چطور میتوان از طریق وای فای اقداماتی برای افزایش وفاداری مشتریان کافه یا رستوران انجام داد؟
افزایش وفاداری مشتریان رستوران با استفاده از سامانه هات اسپات سارنگ
سامانه هات اسپات سارنگ چیست؟ هات اسپات سارنگ یک سیستم تحت وب است که بین اینترنت مجموعه و مشتریان قرار میگیرد و علاوه بر مدیریت حجم مصرفی اینترنت کاربران، ارزش افزوده های فراوانی برای فروشنده ایجاد می نماید.
هات اسپات سارنگ چگونه میتواند مشتری را وفادار نماید
در این روش، هزینهای را متقبل شده و یک سیستم وایفای برای رستوران یا کافه خود فراهم میشود. تحقیقات تیم سارنگ نشان داده که کاربران وایفای اماکن عمومی، همگی از مشکلاتی مشترک گلایه دارند :
- دشواری به دست آوردن رمز عبور
- عدم سرعت کافی
- ترس از هکشدن دستگاه خود به دلیل عمومی بودن اینترنت
پر واضح است که هر اقدامی در جهت حل مشکلات مشتری، حتی اگر در حوزه وظایف نباشد، موجب رضایتمندی و در نتیجه ایجاد وفاداری خواهد شد. هات اسپات چگونه مشکلات فوق را حل می نماید؟
عدم نیاز به رمز عبور
هات اسپات سارنگ دارای یک سیستم احراز هویت خودکار است که به صورت اتوماتیک و با استفاده از ارسال کد احراز هویت به شماره تلفن کاربر و تطبیق آن با دستگاه، اجازه استفاده از دستگاه را خواهد داد.
مدیریت پهنای باند و سرعت بین کاربران
با استفاده از صفحه مدیریت میتوان، کاربران وای فای را مدیریت کرد. یعنی میتوان گروههای مختلفی ساخت و برای هر گروه محدودیتهای سرعت، پهنای باند و یا زمان استفاده قرار داد.
جمع آوری اطلاعات مشتریان
در سیستم احراز هویت هات اسپات سارنگ اطلاعات مفید مشتریان اخذ و در پنل مدیریتی مجموعه ذخیره میگردد. مدیران با استفاده از این اطلاعات که شامل شماره موبایل، نام و نام خانوادگی کاربر است میتوانند با ارسال پیامک به آنها مارکتینگ خود را بهبود ببخشند. علاوه بر این موضوع، اخذ این اطلاعات باعث افزایش امنیت در ارائه اینترنت میشود.
گروه بندی کاربران و اعمال قوانین خاص برای هر گروه
در این سیستم میتوان گروههای کاربری مختلفی داشت. بدینصورت که هر گروه میتواند اینترنت با حجم و زمان مشخصی داشته باشند. با داشتن چنین امکانی میتوان بین کاربران تمایز قائل شد. به طور مثال می توان به مشتریان ویژه، اینترنت بیشتر و به کارگران اینترنت کمتری تخصیص داد.
فضای امن اتصال
هات اسپات سارنگ به یک سیستم ضد هک قدرتمند مجهز شده است که رفتارهای مشکوک، اقدامات خرابکارانه و اتصالات غیر عادی را شناسایی و آنها را محدود میکند. در نتیجه تمام کاربران رستوران و یا اماکن عمومی که در این بستر در حال استفاده از اینترنت هستند، در لایه امن فعالیت میکنند و از هرگونه اقدامات مخرب به دور خواهند بود.
ابزار مارکتینگ
این سامانه امکانات مختلفی دارد. مدیر رستوران یا کافه میتواند با استفاده از ابزار نظرسنجی، اطلاعات مختلفی را در جهت بهبود سرویس خود و آنچه مشتریان او میخواند به دست آورد. همچنین تمامی کاربران میتوانند پس از اتصال، به صفحه دلخواه مدیر رستوران منتقل شوند. ضمن اینکه ارسال پیامهای مختلف از طریق سرویس پیام کوتاه، دیگر ابزاری است که به بازاریابی کمک میکند و اینکه مدیر میتواند منوی رستوران یا کافه را در صفحه ورود قرار دهد.